راهنمای تجارت با کشور عمان
انجام کسبوکار در عمان
مرور اجمالی
عمان از نظر جغرافیایی، کشوری متنوع متشکل از ارتفاعات کوهستانی، بیابانها و خطوط ساحلی وسیع و بکر است. فرهنگ عمانی از نظر میراث و آداب و سنن غنی است و از سالها روش زندگی دریایی و بیابانی، اسلام و ترکیب متنوعی از گروههای قومی تاثیر گرفته است. امروزه عمان برای ایجاد کشوری مدرنتر که همچنان میراث و آداب فرهنگی قوی را ارج نهد و دربرگیرد، تلاش میکند.
درک این فرهنگ منحصربهفرد خاورمیانهای و آداب کسبوکار عمانی برای هرکسی که خواهان انجام موفق کسبوکار در عمان است، لازم است.
فرهنگ عمانی- مفاهیم و ارزشهای کلیدی
اسلام
به منظور درک کامل فرهنگ عمانی، مهم است که نفوذ گستردهی دین بر جامعه را درک کنیم. عمان تنها کشور مسلمانی است که اکثریت پیروان عبادی را در خود دارد که به فرهنگ قدیمیشان کمک میکنند. اسلام بر هر بعدی از زندگی فرد مسلمان از تعطیلات گرفته تا غذایی که میخورند، نحوهی پوشش و انجام کسبوکار حکمرانی میکند. بخشندگی، تواضع و احترام به دیگران مفاهیم کلیدی هستند که هم در حوزهی اجتماعی و حرفهای زندگی حاضرند.
مهماننوازی
عمانیها به خاطر مهماننوازی و بخشندگی زیادشان هم در حوزهی اجتماعی و حرفهای معروفند. عمانیها با انواع آداب و رسوم از مهمان استقبال میکنند که مهمترینشان سرو قهوه است. مهماننوازی عمانی از نزدیک به تمایل عمانیها برای ایجاد اعتماد و روابط با مردم قبل از انجام کسبوکار ارتباط دارد. بنابراین، خارجیها باید قدردانی خود را نسبت به این بخشندگیها نشان دهند و برای آشنایی با شرکای تجاری عمانی خود وقت صرف کنند.
وجهه
وقار و احترام عناصر کلیدی در فرهنگ عمانی هستند که در اصل با مفهوم حفظ وجهه مشخص میشود. عمانیها با استفاده از روحیه صلحجویی، صبر و کنترل نفس از شرمساری یا تحقیر دیگران خودداری میکنند و بهاین ترتیب مانع از دست دادن وجههشان میشوند. بنابراین، انتقادات عمومی کم است و در عوض، انتقاد به صورت خصوصی مطرح میشود که در آن خطر از دست دادن وجهه کم است. هنگام کسبوکار با عمانیها مهم است این نکته را به خاطر داشته باشید و از هر آنچه که ممکن است به آنها توهین کند یا وجههی آنان را در مقابل دیگران خراب کند، اجتناب کنید.
خانواده
فرهنگ عمانی به خانواده و ارتباطات قبیلهای اهمیت زیادی قائل است. خانواده و قبیله بسیار اثرگذار هستند و در شکلگیری ارزشها و رفتار فرد نقش ایفا میکنند. وفاداری به خانواده و قبیله بر هر چیزی ارجح است و حتی در زمینهی کسبوکار هم رایج است که چندین عضو یک خانواده برای یک شرکت کار کنند.
عمان با کسب استقلال در قرن هفدهم دورهای از اکتشافات و گسترش دریایی را به سمت ساحل غربی آفریقا و بخشهایی از هند آغاز کرد. عمان بعد از چندین دوره ناآرامی و مجموعهای از معاهدات دوستی با بریتانیا به عنوان کشوری مستقل در سال 1951 شناخته شد. تا سال 1970، سلطان جدیدی به قدرت رسید و از آن زمان عمان را به سمت پیشرفتهای انبوه اقتصادی و اجتماعی رهنمون کرده است. کشف نفت، اقتصاد عمان را به طور موثری بهبود بخشید اما در سالهای اخیر برای تنوعبخشی به اقتصاد تلاشهایی صورت گرفته است تا از تکیهی سنگین به صنعت نفت پرهیز کند. امروزه، تلاشهای عمان برای مدرنیزهکردن و گشودن مرزهای خود همراه با اقتصاد جذاب آن به طور فزایندهای سرمایهگذاران خارجی را جذب کرده است. سرمایهگذاری یا کسبوکار موفق در عمان نیازمند درک عمیق از فرهنگ و آداب منحصربهفرد کسبوکار عمان است.
کسبوکار عمان بخش 1- کار کردن در عمان (پیش از عزیمت)
شیوههای کار کردن در عمان
· هفتهی کاری در عمان از شنبه آغاز میشود و چهارشنبه به پایان میرسد. پنجشنبه و جمعه روزهای رسمی استراحت هستند. ساعات کاری معمولا 09:00 صبح- 13:00 ظهر و 16:30 تا 20:00 شب است و در روزهای تعطیلی اندک تغییری دارد.
· دیدگاه عمانیها نسبت به زمان در قیاس با بسیاری از فرهنگهای غربی سادهگیرانهتر است. مردم و روابط از برنامههای زمانی و وقتشناسی مهمتر هستند. بنابراین، برای شریک عمانیتان عجیب نیست که دیر به سر کار برسد اما خارجیها انتظار دارند تا سروقت به محل کار برسند.
· جلسات باید از قبل برنامهریزی شوند و از چند روز قبل تایید شوند. بااینحال، جلسات اغلب ممکن است با اعلامی فوری کنسل شده و یا از نو زمانبندی میشوند. پس همیشه آماده با کارت ویزیتتان بیایید یا با نامهای که به آنان نشان دهد شما آنجا بودید.
ساختار و سلسلهمراتب در شرکتهای عمان
· اکثر شرکتهای عمانی سلسلهمراتب عمودی قدرتمندی دارند. تصمیمات از بالا به پایین و توسط اکثر اعضای ارشد گرفته میشوند.
· سمتومقام بخش مهمی از جامعهی عمان است و با عواملی مثل سن، ثروت و روابط خانوادگی یا قبیلهای تعیین میشود. افراد دارای مقام، سطح بالایی از قدرت را دارند و باید مورداحترام باشند.
· سلسلهمراتب حاضر در جامعهی عمان اغلب در استفاده از عناوین و احوالپرسیهای رسمی دیده میشود. مثلا وقتی اولین بار وارد اتاق شده و یا با شریک عمانی خود احوالپرسی میکنید، باید اول از همه با ارشدترین فرد و با عنوان مناسب دست دهید.
روابط کاری در عمان
· روابط و اعتماد متقابل برای هر تعامل تجاری موفق ضروری هستند و فقط از طریق جلسات رودررو میتواند گسترش یابد. بنابراین، مهم است تا با شرکای تجاری عمانی خود وقت بگذرانید و جلسات مکرری داشته باشید تا اطمینان حاصل کنید که روابط همچنان گسترش مییابند.
· خانواده و دوستان بر هر چیزی ارجحیت دارند. وقت بگذارید تا شرکای تجاری عمانیتان را در سطح شخصی بشناسید تا بتوانید با آن شخص، دوستی خود را گسترش دهید و بنابراین برای معاملات تجاری در وضعیت اولویت بهتری قرار گیرید.
· در قالب بخشی از فرایند رابطه سازی، مهمانان اغلب دعوت میشوند تا در مهمانیها شرکت کنند یا فقط وعدهی غذایی را با هم صرف کنند. قبول این دعوتها به تقویت روابط شما با شرکای عمانیتان کمک میکند.
شرکتهای و سازمانهای برتر کشور عمان
نام |
صنعت |
تاسیس |
مالی |
1982 |
|
مالی |
1974 |
|
مالی |
1988 |
|
مالی |
1973 |
|
ارتباطات |
2004 |
|
خدمات مشتری |
1993 |
|
مالی |
1984 |
|
نفت و گاز |
1984 |
|
نفت و گاز |
1996 |
|
صنعتی |
2003 |
|
نفت و گاز |
1982 |
|
ارتباطات |
1996 |
|
نفت و گاز |
1925 |
|
شرکت های چند رشته |
1976 |
کسبوکار عمان بخش 2- انجام کسبوکار در عمان
شیوههای کسبوکار در عمان
· احوالپرسی متعارف، «السلام علیکم» (سلامتی بر شما باد) است که پاسخ آن «و علیکم السلام» (سلامتی بر شما نیز باد) میباشد. هنگام ورود به جلسه، معرفی کلی با دست دادن آغاز میشود. باید به طور انفرادی با هر یک از شرکای عمانیتان احوالپرسی کنید هرچند که عموما دست دادن مرد مسلمان با یک زن غیرمتعارف است.
· جلسات کسبوکار اولیه اغلب راهی برای شناخت شرکای تجاری عمانیتان است. معمولا مدت زمان این جلسات طولانی است و تقریبا همیشه با قهوه و شیرینی سنتی عمانی همراه است. باید زمانی هم به چنین جلسات تجاری اختصاص داده شود چرا که چنین جلساتی بخش ضروری فرهنگ کسبوکار عمان است.
· کارتهای تجاری در فرهنگ کسبوکار عمان رایجند اما ضروری نیستند. اگر وقتی در عمان هستید میخواهید از کارتهای تجاری استفاده کنید، اطمینان حاصل کنید که اطلاعات چاپ شده هم به زبان انگلیسی و هم زبان عربی باشد.
آداب کسبوکار عمانی (بایدها و نبایدها)
· حتما شرکای عمانی خود را با عناوین مناسب دکتر، شیخ (رئیس)، مهندس و استاد و نام کوچکشان مورد خطاب قرار دهید. اگر از این مورد اطمینان ندارید، بهتر است نام و شکل صحیح خطاب کسانی را که با آنها کسبوکار میکنید از قبل آماه کنید. واژهی «بن» یا «ابن» (پسر) و «بنت» (دختر) اغلب در نام افراد وجود دارد و به عنوان نشانگر مهم ریشههای خانوادگی عمل میکند.
· با حفظ ارتباط چشمی قوی، احترام خود را به شرکای عمانی خود نشان دهید. ارتباط چشمی همچنین به تقویت اعتماد و درک متقابل کمک میکند.
· به استانداردهای محلی فروتنی وفادار بمانید و بهطور متناسب لباس بپوشید. بیشتر مردان عمانی ردای تمام قد سنتی سفید میپوشند اما انتظار میرود مردان خارجی پوشش سنتی مثل کت و شلوار به تن کنند. از زنان انتظار میرود تا پوششی عفیف داشته باشند و از هر گونه جواهرات یا تزیینات متظاهرانه اجتناب کنند. آرایش باید در تابستان با توجه به درجه حرارت بسیار بالا معمولی باشد اما حفظ عفت و نجابت همیشه ضروری است.
· بین خود و شریک عمانیتان فاصلهی نزدیکی را حفظ کنید. فاصلهی بین دو فرد در عمان نسبت به اکثر کشورهای غربی نزدیکتر است. این فاصله احترام به طرف مقابل را نشان میدهد و به تقویت روابط کمک میکند.
· جلسات تجاریتان را در وقت نماز یا تعطیلات اصلی اسلامی مثل رمضان یا عید برنامهریزی نکنید. این تعطیلات برای اکثریت عمانیها که مسلمان هستند، بسیار حایز اهمیت است. کسبوکار معمولا در طول این روزها تعطیل میشود چرا که این اوقات زمانی برای تامل و جشن است.
· در جمع با صدای بلند یا خیلی سرزنده ظاهر نشوید چرا که این رفتار گستاخانه و مبتذل در نظر گرفته میشود. حفظ عنصر افتادگی و نشان دادن رفتار محافظهکارانه در تمام اوقات مهم است.
هنگام مذاکرات تجاری با شرکای عمانی خود عجله نکنید. ارتباطات و معاملات تجاری نسبت به اکثر کشورهای غربی زمان بیشتری میبرد. بنابراین، صبر و انعطافپذیری برای تعاملات موفق تجاری در عمان کلیدی هستند.
بررسی اقتصاد کشور عمان
امتحان فرهنگ عمانی- درست یا غلط
1. اکثر رستورانها میز و صندلی به سبک غربی ارائه میکنند اما مردم به طور سنتی روی زمین مینشینند.
2. گرچه دست دادن شکل رایج احوالپرسی است اما عمانیها به این معروفند که به روش سنتی روبوسی با یکدیگر از روی گونه با هم احوالپرسی میکنند.
3. عمانیها مایلند به حقایق و اطلاعات دقیق تکیه کنند تا آنها را در معاملات تجاری هدایت کند.
4. به گفتهی اسلام، دست چپ، ناپاک و برای نظافت شخصی در نظر گرفته میشود. عمانیها به طور سنتی برای تمام کارکردهای عمومی- از جمله دست دادن، خوردن، آشامیدن و دادن اشیا به فرد دیگر- از دست راست استفاده میکنند.
5. رد پیشنهاد قهوه بیادبانه است.
امتحان فرهنگ عمانی- پاسخها
1. درست
2. درست– این موضوع به ویژه برای دوستان نزدیک یا خانواده درست است.
3. غلط. گرچه حقایق و اطلاعات برای پشتیبانی از بحث کمک میکنند، عمانیها به میزان شناخت و اعتمادشان به فرد و احساساتشان برای هدایت آنها در تصمیمگیری در زمان مناسب اعتماد میکنند.
4. درست.
5. غلط. قبول کردن پیشنهاد دو فنجان قهوهی اول مودبانه است اما اگر به اندازهی کافی قهوه خوردهاید، میتوانید با تکان دادن فنجانتان وقتی که میخواهند باز قهوه بریزند، مودبانه این درخواست را رد کنید.
اقتصاد
تولید ناخالص داخلی
(برابری قدرت خرید):
187.9 میلیارد دلار (2017 دلار)
187.9 میلیارد دلار (2016 دلار)
182.4 میلیارد دلار (سال 2015)
توجه داشته باشید: داده
ها در سال 2017 دلار می باشد
مقایسه کشور با جهان: 68
تولید ناخالص داخلی (نرخ
ارز رسمی):
71.93 میلیارد دلار (2017 دلار)
GDP – نرخ رشد واقعی:
0٪ (2017 est.)
3٪ (2016 est.)
4.2٪ (2015 est.)
مقایسه کشور با جهان: 206
تولید ناخالص داخلی – سرانه (PPP):
45،500 دلار (2017 دلار)
46،900 دلار (2016 دلار)
48،300 دلار (2015 دلار)
توجه داشته باشید: داده
ها در سال 2017 دلار می باشد
مقایسه کشور با جهان: 38
صرفه جویی در درآمد ملی:
19.7٪ از تولید ناخالص داخلی (2017 est.)
19.4٪ از تولید ناخالص داخلی (2016 est.)
18.3 درصد از تولید ناخالص
داخلی (2015)
کشور نسبت به جهان: 93
تولید ناخالص داخلی – ترکیب، با استفاده از پایان:
مصرف خانوار: 34.5٪
مصرف دولت: 24.6٪
سرمایه گذاری در سرمایه
ثابت: 35.3٪
سرمایه گذاری در موجودی:
2.1٪
صادرات کالاها و خدمات:
51٪
واردات کالاها و خدمات:
-47.4٪ (2017 est.)
تولید ناخالص داخلی – ترکیب، بر اساس بخش تولید:
کشاورزی: 1.7٪
صنعت: 45.2٪
خدمات: 53٪ (2017 دلار)
کشاورزی – محصولات:
تاریخ، لیمو، موز، یونجه،
سبزیجات؛ شتر ها، گاو؛ ماهی
صنایع:
تولید و پالایش نفت خام،
تولید طبیعی گاز طبیعی و مایع؛ ساخت و ساز، سیمان، مس، فولاد، مواد شیمیایی، فیبر
نوری
نرخ رشد تولید صنعتی:
0.3٪ (2017 دلار)
مقایسه کشور با جهان: 183
نیروی کار:
2.255 میلیون
توجه داشته باشید: حدود
60٪ از نیروی کار غیر مادی است (2016 est.)
کشور نسبت به جهان: 120
نیروی کار – توسط اشغال:
کشاورزی: NA٪
صنعت: NA٪
خدمات: NA٪
نرخ بیکاری:
NA٪
جمعیت زیر خط فقر:
NA٪
درآمد و یا درآمد خانوار
توسط درصد سهم:
کمترین 10٪: NA٪
بالاترین 10٪: NA٪
بودجه:
درآمد: 20.48 میلیارد
دلار
مخارج: 29.54 میلیارد
دلار (2017 دلار)
مالیات و درآمد های دیگر:
28.5 درصد از تولید ناخالص
داخلی (2017 دلار)
مقایسه کشور با جهان: 92
مازاد بودجه (+) یا کسری (-):
-12.6٪ از تولید ناخالص داخلی (2017 est.)
کشور نسبت به جهان: 215
بدهی عمومی:
50.7٪ از تولید ناخالص داخلی (2018 est.)
41.3 درصد از تولید ناخالص
داخلی (2017 دلار)
یادداشت: بدهی های شرکت
های دولتی را حذف می کند
کشور نسبت به جهان: 103
سال مالی:
سال تقویمی
نرخ تورم (قیمت مصرف
کننده):
3.2٪ (2017 دلار)
1.1٪ (2016 est.)
کشور نسبت به جهان: 138
نرخ بهره بانکی مرکزی:
2٪ (31 دسامبر 2010)
0.05٪ (31 دسامبر 2009)
مقایسه کشور با جهان: 118
نرخ بهره وام بانکی
بازرگانی:
5.4٪ (تاریخ 31 دسمبر 2017)
5.08٪ (تاریخ 31 دسمبر 2016)
کشور نسبت به جهان: 137
سهام محدود:
12.7 میلیارد دلار (31 دسمبر
2017 میلادی)
12.95 میلیارد دلار (31 دسمبر
2016 میلادی)
کشور نسبت به جهان: 81
سهام وسیع پول:
41.44 میلیارد دلار (31 دسمبر
2017 میلادی)
40.11 میلیارد دلار (31 دسمبر
2016 میلادی)
مقایسه کشور با جهان: 75
سهام اعتباری داخلی:
48.24 میلیارد دلار (31 دسمبر
2017 میلادی)
46.47 میلیارد دلار (31 دسمبر
2016 میلادی)
مقایسه کشور با جهان: 68
ارزش بازار سهام سهام
عمومی:
41.12 میلیارد دلار (31 دسمبر
2015)
37.83 میلیارد دلار (31 دسمبر
2014)
36.77 میلیارد دلار (31 دسمبر
2013)
کشور نسبت به جهان: 58
تعادل حساب جاری:
– 10.3 میلیارد دلار (2017 دلار).
– 12.32 میلیارد دلار (2016 دلار)
مقایسه کشور با جهان: 188
صادرات:
31.9 میلیارد دلار (2017 دلار)
27.54 میلیارد دلار (2016 دلار)
مقایسه کشور با جهان: 62
صادرات – کالاها:
نفت، reexports، ماهی، فلزات، پارچه
صادرات – شرکای:
چین 43.7٪، امارات متحده عربی 11٪، کره جنوبی 7.9٪، عربستان سعودی 4.2٪ (2017)
واردات:
22.71 میلیارد دلار (2017 دلار)
21.29 میلیارد دلار (2016 دلار)
کشور نسبت به جهان: 71
واردات – کالاها:
ماشین آلات و تجهیزات حمل
و نقل، کالاهای تولیدی، غذا، دام، روانکاری
واردات – شرکای:
امارات متحده عربی 35.5٪، ایالات متحده 27.8٪، برزیل 4٪ (2017)
ذخایر ارز خارجی و طلا:
19.96 میلیارد دلار (31 دسمبر
2017 میلادی)
20.26 میلیارد دلار (31 دسمبر
2016 میلادی)
کشور نسبت به جهان: 61
بدهی خارجی:
39.17 میلیارد دلار (31 دسمبر
2017 میلادی)
27.05 میلیارد دلار (31 دسمبر
2016 میلادی)
کشور نسبت به جهان: 76
سهام سرمایه گذاری مستقیم
خارجی – در خانه:
$ NA
سهام سرمایه گذاری مستقیم
خارجی – خارج از کشور:
$ NA
نرخ تبدیل:
ریال عمان (OMR) در هر
دلار آمریکا –
0.38 (2017 est.)
0.38 (2016 est.)
0.38 (2015 est.)
0.38 (2014 est.)
0.38 (2013 est)