مهــــــــــدی خلیــــــــــــــلی

مهــــــــــدی خلیــــــــــــــلی

صادرات | بازاریابی بین المللی | فروش
مهــــــــــدی خلیــــــــــــــلی

مهــــــــــدی خلیــــــــــــــلی

صادرات | بازاریابی بین المللی | فروش

صادرات به کنیا- آفریقا

کنیا به عنوان تجاری ترین کشور شرق آفریقا دروازه ورود کشورهای سودان، اوگاندا، کونگو و بوروندی محسوب می شود و نایروبی به عنوان پایتخت این کشور یکی از سه مقر سازمان ملل متحد بعد از نیویورک است و علاوه بر این، بندر مومباسا مهمترین بندر ورودی به شرق قاره آفریقا در این کشور وجود دارد که تمامی اینها از عوامل مثبت در نظر گرفتن کنیا به منظور افزایش سطح مبادلات تجاری و بالا بردن میزان صادرات ایران است. این کشور که از موقعیت ژئوپولیتیک و آب و هوای مطبوعی برخوردار می باشد، هم اکنون راه عبور کالا برای چندین کشور آفریقایی محصور در خشکی از جمله اوگاندا، روندا، بوروندی، جنوب سودان و کونگو دموکراتیک محسوب می شود و از این طریق درآمد قابل ملاحظه ای کسب می کند. در حال حاضر مهمترین مشکل کالاهای ایرانی برای ورود به بازار کنیا ضعف بازاریابی و ناشناخته بودن ظرفیت ها و توانمندی های کشورمان برای تجار کنیا است و تاکنون به خوبی از این ظرفیت استفاده نشده است.

 

  یکی دیگر از مصائب و مشکلات صادرات به آفریقا، بحث بازرسی کالا در مبداء و مقصد می باشد که کشورهای آفریقایی بازرسی SGS بین المللی را تائید نکرده و شرکت ها و صادرکنندگان بسیاری از این ناحیه دچار خسارات بیشماری شده اند. در حال حاضر شرکت های بازرسی طرف قرارداد با اداره استاندارد کنیا عبارتند از:INTERTEK INTERNATIONAL LTD- (BV) BUREAU VERITAS- CCIC که در این میان بازرسی BV سهم بیشتر و پررنگ تری در واردات کالا به کنیا بر عهده دارند. زیرا اداره استاندارد کنیا (KEBS) دستورالعملی را مبتنی بر بازرسی (Verification Of Conformity (VOC به شرکت بازرسی BVاعلام کرده و طی آن کالاهای وارداتی به کنیا در مبدا بازرسی شده و طبق لیست باید با استانداردهای KEBS یا CODEX مطابقت داشته باشند.

در حال حاضر کشتیرانی جمهوری اسلامی (IRISL) به صورت مستقیم و بدون واسطه و احتیاج به partial shipment، کالا را به مقصد کنیا و بندر مومباسا حمل می کند.

 

با توجه به مطالب مطرح شده و تجربه ۷ساله و تحقیقات فراوان در منطقه ی شرق آفریقا می توان گفت آفریقا بازاری جذاب برای فعالیت تولیدکنندگان و صنعتگران ایرانی می باشد، از جمله این موارد می توان به جمعیت فراوان، مصرف گرایی، منابع غنی درآمدی، توان تولید پایین و واردات بالا را اشاره نمود؛ سپس موسسه آتیه داران روماک را برآن داشت تا نسبت به راه اندازی


نمایشگاه و مراکز دائمی بازاریابی کالا و خدمات ایرانی اقدام نماید، که بر اساس تاریخ افتتاح به شرح زیل می باشند:

  • شرق(جمهوری کنیا): دروازه طلایی ورود به شرق آفریقا با هدفگذاری دستیابی به بازار COMESA به استعداد ۲۰ کشور
  • غرب (ساحل عاج): دروازه ورود به غرب آفریقا به هدف گذاری دستیابی به بازارECOWAS به استعداد ۱۶ کشور
  • جنوب (آفریقای جنوبی): دروازه ورود به جنوب آفریقا با هدف گذاری دستیابی بازار SADC به اسعداد ۱۴ کشور
  • شمال (تونس): دروازه ورود به شمال آفریقا با هدف گذاری دستیابی به بازار کشورهای عربی به استعداد ۱۰ کشور

منبع : romak.ir


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.