مهــــــــــدی خلیــــــــــــــلی

مهــــــــــدی خلیــــــــــــــلی

صادرات | بازاریابی بین المللی | فروش
مهــــــــــدی خلیــــــــــــــلی

مهــــــــــدی خلیــــــــــــــلی

صادرات | بازاریابی بین المللی | فروش

استاندارد مدیریت برند و نام تجاری ایزو ISO10668:2010

استاندارد سیستم مدیریت برند ایزو ISO10668:2010 در سال ۲۰۰۷ توسط موسسه بین المللی استاندارد (ایزو – ISO) در جهت ارزیابی پولی برند تهیه و ارایه شد. این استاندارد یک استاندارد بین المللی می باشد. بعد از ۳ سال ایزو ۱۰۶۶۸ – ارزیابی پولی برند- در پائیز سال ۲۰۱۰ منتشر گردید. این استاندارد قواعد مورد نیاز را که برای تعیین ارزش پولی یک برند مورد نیاز است مشخص می کند.

نام های تجاری شبیه دیگر دارایی های نامشهود دارای ویژگی های بسیار باارزشی هستند. کریستوفر شولز، رییس کارگروه پروژه ایزو که استاندارد مورد نظر را توسعه داده است می گوید “نام های تجاری باید تصویری متمایز و پایدار در ذهن ذینفعان به منظور کمک به یک شرکت برای پایداری در بازار ایجاد نمایند و با مشتریان ارتباط برقرار کرده و آنها را با خود درگیر نماید”. مدت طولانی است که شرکت ها برای تعیین تاثیر واقعی و ارزش برندهایشان در ستیز هستند واستاندارد سیستم مدیریت برند ایزو ISO10668:2010 یک گام مهم رو به جلو برای صنعت به حساب می آید.

راهنمایی های ایزو ISO10668:2010

برای کاربران یک تجزیه و تحلیل سه وجهی که بر مسایل مالی، حقوقی و جنبه های رفتاری تمرکز دارد را به صورت هماهنگ در سراسر جهان ارایه می دهد. حقوق مالکیت و محافظت از یک برند، اندازه بازار و روندها، تاثیر برند بر انتخاب های خرید و گرایش متفاوت ذینفعان به سوی برند نمونه هایی از راهنمایی این استاندارد هستند. استاندارد یاد شده چارچوبی شامل اهداف، مبانی، رویکردها و روش های ارزیابی و منابع داده ها و مفروضات کیفیت را مشخص می نماید. همچنین روش هایی را برای گزارش دهی نتایج ارایه می دهد.

تحت استاندارد سیستم مدیریت برند ISO10668:2010 ارزیاب برند باید هدف از این ارزیابی را بیان کند زیرا این هدف بر اساس ارزش، فرضیات ارزش گذاری و نتیجه نهایی تاثیر می گذارد، تمام این موارد باید برای فردی که گزارش نهایی ارزش گذاری برند را مشاهده می کند شفاف باشد. نام تجاری می تواند ارزشمند ترین دارایی یک شرکت باشد؛که برای کمتر کسی مشهود و قابل درک میباشد. نام های مشهور تجاری قادر به رونق بخشیدن کسب و کار و همچنین پیشرفت و موفقیت مالی در شرکت هایشان میباشند. اما سنجش ارزش مالی یک برند، بعنوان یک دارایی نامحسوس بسیار دشوار است. امروزه برند سهم عمده ای از سرمایه و ثروت بنگاه اقتصادی محسوب میشود و کنترل آن جزء فعالیتهای استراتژیک سازمانی می‌باشد.


الزامات گواهینامه استاندارد سیستم مدیریت برند ایزو ISO10668:2010

ایزو ۱۰۶۶۸ بطور مختصر قواعد مورد نیاز برای ارزش گذاری هر برندی را مشخص می کند. این استاندارد شامل خلاصه ای از بهترین راهکارها است و عمدا از ارائه الزمات و مراحل کاری پر جزئیات و پیچیده اجتناب می کند. بدین گونه تا زمانی که از قواعد پیروی شود، استاندارد سیستم مدیریت برند ایزو ISO10668:2010 مناسب تمام ارزش گذاری های برندهای اختصاصی و غیر اختصاصی است که در طول سالها تهیه شده اند. استاندارد سیستم مدیریت برند ایزو ISO10668:2010 بیان می کند که هنگام ارزش گذاری یک برند فرد ارزیاب باید قبل اظهار نظر درباره ارزش برند از ۳ نوع تحلیل استفاده کند. این سه تحلیل های قانونی، رفتاری و مالی هستند. هر ۳ نوع تحلیل باید به یک نتیجه کامل در ارزشگذاری برند منتهی شوند. این امر برای برندهای موجود، برند های جدید و برند های در حال توسعه کاربرد دارد.

 

 

کاربرد ارزش گذاری برند

استاندارد سیستم مدیریت برند ایزو ISO10668:2010 ارائه کننده یک چهارچوب کاری ثابت برای ارزش گذاری محلی، ملی، و بین المللی برندهای بزرگ و کوچک است. هدف اصلی فراهم سازی رویکردی شفاف، قابل تلفیق و قابل تکرار در ارزش گذاری برند بوده است. در ابتدای ظهور این استاندارد انتظار می رود بسیاری از شرکت ها برند خود را برای اولین بار ارزش گذاری کنند و یا ارزش آن را براساس استاندارد مجددا مشخص کنند.

تعیین ارزش برند و محاسبه بازگشت سرمایه‌گذاری از اهمیت بالایی برخوردار است. ارزش برند عاملی مهم و تعیین کننده در ارزش سهام شرکت می باشد. ارزش برند در واقع ارزش افزوده ای است که یک محصول توسط برندش ایجاد می کند. برندها شامل نام ها، ، نشانه ها، اصطلاحات، نمادها، آرم ها و… میباشند که معرف محصولات، خدمات و اشخاص حقیقی و حقوقی است.. مقوله ارزش‌گذاری برند در دنیا تا سال ۲۰۱۰ به روشهای مختلفی انجام می‌شد. کمیته تخصصی پروژه ارزش‌گذاری برند در موسسه ایزو در سال ۲۰۱۰ شکل گرفت در سپتامبر ۲۰۱۰ منجر به انتشار استاندارد سیستم مدیریت برند ایزو ISO10668:2010 (ارزیابی برند) گردید. استاندارد سیستم مدیریت برند ایزو ISO10668:2010 شامل ضوابطی همچون اهداف، مبانی، رویکردها و روش های ارزش گذاری و منابع داده ها و مفروضات کیفیت را مشخص می نماید. همچنین متد هایی جهت گزارش نتایج ارایه می دهد.

استاندارد سیستم مدیریت برند ISO10668:2010 برای مقاصد متنوع، از قبیل موارد زیر قابل استفاده است:

حسابداری و گزارش مالی

عدم پرداخت بدهی و تسویه حساب

برنامه ریزی مالیاتی

حمایت قضایی و حل اختلاف

سرمایگذاری و مشارکت مالی

اخذ مجوز و مذاکرات اقتصادی

مدیریت داخلی گزارشات و اطلاعات

برنامه ریزی استراتژیک و مدیریت برند.

تخمین بودجه برند و بازاریابی

بررسی بهای برند

تحلیل معماری برند

برنامه ریزی برای توسعه برند

مزایای بهره مندی از ارزش گذاری برند:

تامین منابع مالی و جذب شریک تجاری

دریافت وام و تسهیلات بانکی

برنامه ریزی استراتژیک و مدیریت برند

ارزش گذاری سهام و ورود به بازار بورس

درج در گزارشات مالی و حسابداری

پرداخت خسارت و ورشکستگی

استفاده در دعاوی حقوقی و قضایی


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.