به احتمال خیلی زیاد نقل قول معروف بیل گیتس (موسس مایکروسافت) را شنیدهاید:
که در آن به مهم بودن محتواو بازاریابی محتوا اشاره شده است :“محتوا، حاکم است!”
این گفته بیل گیتس کاملا صحیح است؛ اما محتوایی که برای آن بازاریابی صورت نگیرد، مثل پادشاهی میماند که تاج بر سر ندارد. این پادشاه بی تاج توضیح بازاریابی محتوا را توجیه میکند. بدینترتیب به این موضوع میپردازیم و عنوان میکنیم که به این واسطه میتوانید به چه اهدافی برسید؟
بازاریابی محتوا، یک رویکرد استراتژیک برای بازاریابی است که روی تولید و توزیع محتوای با ارزش تمرکز دارد. بواسطه این رویه میتوانید یک مخاطب از پیش تعریف شده را جذب و او را کنار خود حفظ کنید. در مرحله بعد فرآیند بازاریابی محتوایی، لازم است که فرد جذب و حفظ شده را به واسطه راهکارهایی به یک مشتری سودآور تبدیل کنید.
همیشه باید در نظر داشته باشیم که بازاریابی محتوا یک فرآیند بلند مدت است و لحاظ کردن آن در استراتژی بازاریابی کسبوکارمان، بسیار ضروری است. تمرکز اصلی در بازاریابی محتوا روی این است که رسانه ایجاد کنیم، نه اینکه رسانههای دیگران را اجاره کنیم و بابت آنها هزینه بپردازیم.
به زبان ساده، بازاریابی محتوا همان هنر برقراری ارتباط با مشتریهای بالفعل و بالقوه است. شما بواسطه این شیوه مشتریان خود را آموزش میدهید و بدون جلسه معرفی محصولات و خدمات جدید خود، آنها را به سوی خود حرکت میدهید. اشتراکگذاری اطلاعات مفید و کاربردی مرتبط با نیاز مخاطبانتان سبب میشود که سرعت تبدیل شدن یک مشتری عادی به یک خریدار وفادار، افزایش یابد و دیگر این که آنها برای محصولات جدیدتان به شما مراجعه کنند؛ تا دیگر نیازی نباشد هر بار که محصول جدیدی عرضه میکنید، مجبور شوید که مستقیما به آنها اطلاعرسانی کنید.
بازاریابی محتوا، توسط کمپانیهای بزرگی چون مایکروسافت، سیسیکو و P&G مورد استفاده قرار میگیرد و بیشک برای آنها مفید بوده که همواره سعی بر گسترده کردن رسانههای خود دارند. کسبوکارهای نوپا هم میتوانند با هزینهای کم، سراغ این روش مفید بروند و کسبوکار خود را بواسطه انتشار گسترده محتواهای مفید رشد دهند.
بازاریابی محتوا، بدون محتوای باکیفیت امکان پذیر نیست!
اصلا مهم نیست که با کدام روش به بازاریابی کسبوکار خود میپردازیم؛ در هر صورت تولید محتوا بخشی از فرآیند بازاریابی درونی (Inbound Marketing) کسبوکار شما را شکل میدهد و لازم است روی کیفیت آن توجه ویژهای داشته باشیم. کیفیت محتوا، روی خیلی از روشهای بازاریابی تاثیرگذار است که شماری از آنها عبارتند از:
اهدافی که بازاریابی محتوا در پی دارد
کتاب مرتبط:
بازاریابی محتوا و اهمیت آن برای وبلاگ نویسان
کسبوکارها راهکارهای مختلفی برای بازاریابی محتوای خود اتخاذ میکنند، ولی مواردی است که به صورت تجربی استخراج شده است و هماکنون به عنوان قوانین بازاریابی محتوا مطرح شدهاند. جدا از استراتژی بازاریابی محتوا، برای تمرکز روی این مهم یک دوره بازاریابی محتوا تعریف شده است که در ادامه این مطلب به آن میپردازیم:
در اولین قدم بازاریابی محتوا، لازم است که به تحقیق و جستجو بپردازیم تا متوجه شویم که چه محتوایی برای کسبوکار ما مفید به حساب میآید. سپس سراغ ایدهپردازی محتوایی میرویم و به این منظور بد نیست که یک جلسه طوفان فکری برگزار کنید تا همه ایدهها استخراج شوند و بهترین آنها را عملی کنید. در قدم بعدی لازم است که برای تولید ایدههای استخراج شده یک برنامه محتوایی تنظیم کنید که میتواند به شکل یک استراتژی استخراج شود.
به صورت خلاصه قسمت برنامهریزی عبارت است از: ۱) تحقیق، ۲) ایدهپردازی، ۳) استراتژی (آمادهسازی برنامه)
همان طور که از نام این مرحله مشخص است، لازم است که مستقیما وارد عمل شوید و به تولید محتوا بپردازید. فراموش نکنید که این بخش بیشترین زمان شما را در این دوره میگیرد و بیشتر از بقیه موارد، باید مراقب کیفیت آن باشید. توجه داشته باشید که باید طبق استراتژی و برنامهای که در مرحله اولی فراهم کردهاید، محتوای کسبوکار خود را تولید کنید.
با اشتراکگذاری مطالب خود در شبکههای اجتماعی و بررسی رفتار مخاطب از آن طریق، علاقمندی مخاطب خود را دریابید تا بتوانید استراتژی و برنامه خود را، برای مخاطب هدفتان بهینهسازی کنید. در این مرحله شاید آنالیز هم به شما کمک کند که این مرحله جداگانهای است و در کل دوره بازاریابی محتوا هم مطرح میگردد.
در این قدم لازم است که از هیچ کانالی گذشت نکنید و همواره محتوایهای خود را در همه جا پخش کنید. از شبکههای اجتماعی گرفته تا وبسایتهایی که در قبال هزینهای، این کار را برای شما انجام میدهند و میتوانند در بازاریابی محتوا به شما کمک کنند. توجه داشته باشید که فقط کانالهای باکیفیت هستند که برای شما بازخورد مثبت در پی دارند.
در این قدم، لازم است که محتوای پخش شده خود را با ابزارهای آنالیز، مورد تحلیل و بررسی قرار دهید تا متوجه شوید که کدام محتواها بهترین بازخورد ممکن را در کانالهای مورد نظرتان داشتهاند؟ حتی لازم است که بازخورد خود را از کانالهایی که انتخاب کردهاید را مورد بررسی قرار دهید تا انتخابهای شما در دورههای بعدی هوشمندانهتر شود.
در انتها لازم است که این دوره را همچنان تکرار کنید تا به بهترین نحو، بازاریابی محتوای تولیدی شما ادامه پیدا کند.
منبع : https://academy.anetwork.ir/what-is-content-marketing/